Să ne rugăm pentru prietenia și buna înțelegere a popoarelor ortodoxe, pentru unitatea creștinilor și pentru deschiderea lumii către Hristos-Logosul dumnezeiesc!

marți, 2 ianuarie 2018

Umor ortodox


Rușii au un simț al umorului deosebit de dezinvolt, care știe să penetreze cu eleganță și jovialitate chiar și barierele sobrului spațiu eclezial, fără să tulbure spiritele curate ori să răstoarne vreun canon. Umorul ortodox este, la ei, un gen bine consacrat. El poate la fel de bine să se inspire din realitatea imediată, ori să fabuleze pe marginea unor defecte ale noastre. Dar nu atât proveniența sa contează, cât spiritul, jovialitatea pe care o aduce acolo unde coperțile groase ale cărților sfinte ridică bariere pentru novici, dar uneori și pentru cei încercați.

Spilcuiesc câteva fărâme culese din acest tezaur risipit în sfera virtuală.

***
Într-o biserică de provincie s-a gasit devizul unui zugrav pentru ceea ce astazi am numi servicii de restaurare de pictură bisericească. Este datat cu anul 1867. Mai jos este reprodus în intregime. Il traduc și eu, pentru umorul său colosal.

1. Am indreptat cele 10 porunci si am acoperit [cu vopsea] Tablele legii - 2 ruble, 40 kopeici.
2. Am aurit coarnele lui Moise - 3 rubl, 60 kopeici.
3. I-am facut un corn nou tâlharului si i-am rășchirat degetele - 1 rubl. 30 kop.
4. I-am lipit aripile Arhanghelului Mihail, restul am înnoit - 3 rubl. 40 kop.
5. Am înnoit mantia lui Pilat, am înconjurat-o cu blană nouă și am acoperit-o în față și în spate - 1 rubl. 30 kop.
6. I-am vopsit de trei ori pe arhiereu și pe slujitoare - 2 rub. 15 kop.
7. I-am pus un dinte nou apostolului Petru și i-am fixat aripile cocoșului - 1 rubl 10 kop.
8. Am lărgit cerurile și am adăugat câteva stele - 2 rubl. 15 kop.
9. Am indreptat ochelarii și l-am făcut pe diavol mai rău - 1 rubl. 10 kop.
10. Am argintat cei 10 arginți - 1 rubl. 40 kop.
11. Am indreptat-o pe Maria Magdalena, care era cam stricată - 5 rubl.
12. Le-am revizuit pe fecioarele înțelepte și le-am îndreptat pe ici, pe colo - 1 rubl.
13. I-am făcut lui Moise un chip expresiv și fratelui său i-am ridicat mâna - 1 rubl. 10 kop.
14. Am curățat Marea Roșie de muște - 3 rubl. 40 kop.
15. Am reparat coasta străpunsă a Mântuitorului - 5 rubl.
16. I-am pus Sfântului Duh pană și coadă - 3 rubl. 75 kop.
Pe respectivul document, parohul bisericii notase: "A i se plăti nătărăului tot ce cere, altminteri ne va strica toți sfinții!"



(Sursa: Egorius Giorgio‎ în Православные смеются😊,26 decembrie la 09:22)



***
Vrednicul de pomenire protoiereu Nikolai Vasechko (1929- 2012) se încumetase în perioada sovietică să restaureze biserici. Odată, a sosit împreună cu consilierul parohial la șeful unui ocol silvic ca să-i ceară niște scândură pentru repararea acoperișului unei biserici. Șeful ocolului i-a primit cu bucurie, dar când a aflat motivul pentru care le trebuie scândura, i-a refuzat categoric.
- De ce, om bun, nu vrei să ne dai scândură? S-a mirat sincer pr. Nikolai.
- Cum de ce? Pentru că sunt necredincios.
- Stai oleacă, nu te înfierbânta așa! L-a domolit pr. Nikolai. Dar ce fel de necredincios ești?
- Cum, ce fel? Dar ce, necredincioșii sunt de mai multe feluri?
- Desigur, spuse cu bucurie pr. Nikolai. Există necredincioși ortodocși, necredincioși catolici, necredincioși musulmani și budiști.
- Nu, nu! Eu sunt ortodox!
- Ei, vezi? Spuse părintele bucuros. Si noi suntem tot ortodocși! Așa că dă încoace scândura!

(sursa: Православные смеются😊,25 decembrie)

Niciun comentariu: